LeOrganic

Twój pierwszy krok do lepszego życia!

Ekologiczne jajka kurze

Co charakteryzuje produkty BIO?

Mimo że ludziom sprzed dekad żyło się znacznie trudniej – nie mieli w końcu oni udogodnień technologicznych typu pralka, zmywarka czy telefon komórkowy – to jednego można im naprawdę pozazdrościć – zdrowej żywności. Oczywiście, niektórzy pradziadkowie i dziadkowie nierzadko zmagali się z okresami głodu, jednak w większości przypadków byli w stanie oni wyżywić siebie i swoje rodziny produktami, które sami wyhodowali, na własnej ziemi. Któż z nas nie chciałby jeść jaj od kur, pasących się pod własnym oknem, pić mleka od kozy ze swojej zagrody czy też po włoszczyznę chodzić do własnego ogrodu, zamiast do marketu. Na szczęście, obecnie można mieć choć namiastkę dobrej żywności, kupując produkty ekologiczne.

Co więc charakteryzuje produkty BIO?

Organic, BIO, EKO – nazwy, jakimi opatrzone są produkty ekologiczne mogą przyprawić o zawrót głowy i wprowadzić nieco zamieszania do naszej decyzji zakupowej. Warto zatem podkreślić raz a dobrze, że tego typu nomenklatura z powodzeniem może być używana zamiennie. Produkty BIO są dokładnie tym samym, co produkty organiczne czy żywność ekologiczna.

Czym różnią się produkty BIO od zwykłych?

Co jednak różni je od tych „zwykłych”, które można spotkać na sklepowych półkach? Okazuje się, że różnic jest cała masa. Przede wszystkim za żywność ekologiczną uznaje się taką, jaką uprawiana jest według norm przewidzianych w ustawie o żywności ekologicznej. BIO marchewka jest po prostu inaczej uprawiana niż warzywa rozumowane jako nie-BIO. Obostrzenia, których należy przestrzegać podczas produkcji tej żywności są naprawdę duże. Według prawa, aby określić na przykład jakiś owoc eco czy organic, muszą być one uprawiane na odpowiedniej glebie, a podczas ich uprawy zakazane jest stosowanie sztucznych nawozów azotowych oraz szkodliwych pestycydów.

Przy hodowli zwierząt należy unikać antybiotyków, którymi bardzo często faszerowane są nie-eco kurczaki. Nie da się ukryć, że nawet wygląd produktów ekologicznych różni się od tych, uprawianych przy korzystaniu z pestycydów czy azotanów. Ekologiczna marchewka jest zazwyczaj mała i pokręcona, a jej nieorganiczna koleżanka w markecie aż błyszczy od konserwantów i jest pokaźnych rozmiarów. Nie da się ukryć również, że produkty BIO są zupełnie inne w smaku.

Jak nie dać się nabrać w marketingową pułapkę?

Niestety, niektórzy producenci żywności mimo wszelkich obostrzeń, nazywają swoje produkty produktami BIO, nie uprawiając ich zgodnie z normami. Warto za każdym razem sprawdzać czy na etykiecie produktu znajduje się tak zwany zielony listek – to znaczek będący sygnałem dla konsumenta, że dana żywność rzeczywiście jest certyfikowanym przez Unię Europejską produktem ekologicznym. Wiele osób kupuje warzywa, owoce czy jaja na targach. Tego typu stragany bardzo często oklejone są szyldem z krzyczącym napisem „jaja od kur z wolnego wybiegu”, czy też „niesypane jabłka”. Produkty w takich miejscach nie mają etykiet zielonego listka.

Jak sprawdzić, czy produkt jest naprawdę ekologiczny?

Jak zatem najlepiej sprawdzić, czy dane produkty rzeczywiście są ekologiczne? Przede wszystkim warto patrzeć na ich wygląd. Jeśli w koszatce znajduje się 10 identycznie wyglądających jaj, można snuć przypuszczenia, że nie są one wcale wyhodowane z kur własnego chowu. Kury z wolnego wybiegu znoszą jaja o różnych wielkościach i różnym odcieniu skorupek. Również jabłka nie będą idealnie lśniące, jednej wielkości.

Kolejnym parametrem mogą być ilości oferowanych produktów. Jeśli ktoś hoduje własne kury to niemożliwe jest, aby codziennie miał w swojej ofercie świeże jaja, w ilości nieskończonej. Jeśli widzimy, że na danym straganie jest podejrzanie dużo przeróżnych owoców (niekiedy również tych egzotycznych!) możemy mieć pewność, że są to produkty pochodzące z hurtowni, a nie własnej uprawy. Zazwyczaj cena może sugerować jakość.

Rolnicy produkujący żywność ekologiczną nie boją się windować cen, ponieważ wiedzą, że mają najlepsze jakościowo produkty. Jednak najważniejszym wyznacznikiem jest tak naprawdę to, czy do danego sprzedawcy ustawia się sznureczek klientów. To podpowie nam, gdzie kupować produkty BIO na danym rynku.