LeOrganic

Twój pierwszy krok do lepszego życia!

Śniadanie z żywności organicznej

Śniadanie z żywności organicznej

Co to jest żywność ekologiczna i czy jest lepsza niż nieorganiczna?

Popularność żywności ekologicznej wzrosła w ciągu ostatnich dwóch dekad.

W rzeczywistości konsumenci w USA wydali 39,1 miliardów dolarów na produkty ekologiczne w 2014 roku.

Popularność nie wydaje się zwalniać, ponieważ sprzedaż wzrosła o ponad 11% w latach 2014-2015.

Wiele osób uważa, że ​​żywność ekologiczna jest bezpieczniejsza, zdrowsza i smaczniejsza niż zwykła żywność.

Inni twierdzą, że jest to lepsze dla środowiska i dobrostanu zwierząt.

Ten artykuł obiektywnie porównuje żywność organiczną i nieorganiczną, w tym zawartość składników odżywczych i wpływ na zdrowie ludzi.

Co to jest żywność ekologiczna?

Termin „ekologiczny” odnosi się do procesu produkcji określonej żywności.

Żywność ekologiczna jest uprawiana lub hodowana bez użycia sztucznych chemikaliów, hormonów, antybiotyków lub organizmów modyfikowanych genetycznie.

Aby otrzymać etykietę ekologiczną, produkt spożywczy musi być wolny od sztucznych dodatków do żywności.

Obejmuje to sztuczne słodziki, konserwanty, barwniki, aromaty i glutaminian sodu (MSG).

Uprawy uprawiane metodami ekologicznymi zwykle wykorzystują naturalne nawozy, takie jak obornik, w celu poprawy wzrostu roślin. Zwierzęta hodowane metodami ekologicznymi również nie otrzymują antybiotyków ani hormonów.

Rolnictwo ekologiczne ma tendencję do poprawy jakości gleby i ochrony wód gruntowych. Zmniejsza również zanieczyszczenie i może być korzystniejszy dla środowiska.

Najczęściej kupowaną żywnością ekologiczną są owoce, warzywa, zboża, nabiał i mięso. Obecnie dostępnych jest również wiele przetworzonych produktów ekologicznych, takich jak napoje gazowane, ciastka i płatki śniadaniowe.

Żywność ekologiczna może zawierać więcej składników odżywczych

Badania porównujące zawartość składników odżywczych w żywności organicznej i nieorganicznej przyniosły mieszane wyniki.

Jest to najprawdopodobniej spowodowane naturalnymi zmianami w obróbce i produkcji żywności.

Jednak dowody sugerują, że żywność uprawiana ekologicznie może być bardziej pożywna.

Uprawy organiczne mają więcej przeciwutleniaczy i witamin

Kilka badań wykazało, że żywność organiczna na ogół zawiera wyższy poziom przeciwutleniaczy i niektórych mikroelementów, takich jak witamina C, cynk i żelazo (3,4Trusted Source, 5Trusted Source, 6Trusted Source).

W rzeczywistości poziomy przeciwutleniaczy mogą być nawet o 69% wyższe w tych produktach (6Trusted Source).

Jedno z badań wykazało również, że organiczne jagody i kukurydza zawierały o 58% więcej przeciwutleniaczy i do 52% więcej witaminy C (5Trusted Source).

Co więcej, jedno badanie wykazało, że zastąpienie zwykłych owoców, warzyw i płatków produktami organicznymi może zapewnić dodatkowe przeciwutleniacze w diecie. Można to porównać do codziennego spożywania 1-2 dodatkowych porcji owoców i warzyw (6Trusted Source).

Rośliny organiczne nie polegają na chemicznych opryskach pestycydów, aby się chronić. Zamiast tego wytwarzają więcej własnych związków ochronnych, a mianowicie przeciwutleniaczy.

Może to częściowo wyjaśniać wyższy poziom przeciwutleniaczy w tych roślinach.

Poziomy azotanów są generalnie niższe

Wykazano również, że rośliny uprawiane metodami ekologicznymi mają niższy poziom azotanów. W rzeczywistości badania wykazały, że poziomy azotanów są o 30% niższe w tych uprawach (6Trusted Source, 7).

Wysoki poziom azotanów wiąże się ze zwiększonym ryzykiem niektórych rodzajów raka (8Trusted Source).

Są również powiązane ze stanem zwanym methemoglobinemia, chorobą niemowląt, która wpływa na zdolność organizmu do przenoszenia tlenu (8Trusted Source).

Biorąc to pod uwagę, wiele osób uważa, że ​​szkodliwe działanie azotanów zostało wyolbrzymione. Korzyści wynikające ze spożywania warzyw znacznie przewyższają wszelkie negatywne skutki.

Organiczne produkty mleczne i mięso mogą mieć korzystniejszy profil kwasów tłuszczowych

Organiczne mleko i produkty mleczne mogą zawierać wyższy poziom kwasów tłuszczowych omega-3 i nieco większe ilości żelaza, witaminy E i niektórych karotenoidów (7,9Trusted Source).

Jednak mleko organiczne może zawierać mniej selenu i jodu niż mleko nieorganiczne, dwa minerały, które są niezbędne dla zdrowia (9Trusted Source).

Przegląd 67 badań wykazał, że mięso organiczne zawierało wyższy poziom kwasów tłuszczowych omega-3 i nieco niższy poziom tłuszczów nasyconych niż tradycyjne mięso (10Trusted Source).

Większe spożycie kwasów tłuszczowych omega-3 wiąże się z wieloma korzyściami zdrowotnymi, w tym zmniejszonym ryzykiem chorób serca.

Jednak kilka badań nie wykazało różnic

Podczas gdy kilka badań wykazało, że żywność organiczna zawiera więcej składników odżywczych, wiele innych znalazło niewystarczające dowody, aby zalecić organiczne zamiast nieorganicznych (11Trusted Source).

Badanie obserwacyjne porównujące spożycie składników odżywczych przez prawie 4000 osób dorosłych spożywających organiczne lub tradycyjne warzywa wykazało sprzeczne wyniki.

Chociaż w grupie organicznej zaobserwowano nieco wyższe spożycie niektórych składników odżywczych, najprawdopodobniej było to spowodowane wyższym ogólnym spożyciem warzyw (12Trusted Source).

Przegląd 55 badań nie wykazał różnic w zawartości składników odżywczych w uprawach organicznych i zwykłych, z wyjątkiem niższych poziomów azotanów w produktach ekologicznych (13Trusted Source).

Kolejny przegląd 233 badań wykazał brak mocnych dowodów, aby stwierdzić, że żywność ekologiczna jest bardziej pożywna niż zwykła żywność (11Trusted Source).

Niemniej jednak należy pamiętać, że wyniki tych badań są dość zróżnicowane.

Dzieje się tak, ponieważ zawartość składników odżywczych w żywności zależy od wielu czynników, takich jak jakość gleby, warunki pogodowe i czas zbioru plonów.

Na skład produktów mlecznych i mięsa mogą wpływać różnice w genetyce i rasie zwierząt, jedzeniu zwierząt, porze roku i typie gospodarstwa.

Naturalne różnice w produkcji i postępowaniu z żywnością utrudniają porównania. Dlatego wyniki tych badań należy interpretować z ostrożnością.

Rośliny uprawiane metodami ekologicznymi mogą mieć mniej azotanów, a więcej niektórych witamin, minerałów i przeciwutleniaczy. Organiczne produkty mleczne i mięso mogą mieć więcej kwasów tłuszczowych omega-3. Jednak dowody są mieszane.

Mniej chemikaliów i odpornych bakterii

Wiele osób decyduje się na zakup żywności ekologicznej, aby uniknąć sztucznych chemikaliów.

Dowody sugerują, że spożywanie tych pokarmów może zmniejszyć narażenie na pozostałości pestycydów i bakterie oporne na antybiotyki (11Trusted Source).

Jedno z badań wykazało, że poziom kadmu, niezwykle toksycznego metalu, był o 48% niższy w produktach organicznych. Ponadto pozostałości pestycydów były cztery razy bardziej prawdopodobne w uprawach nieekologicznych (6Trusted Source).

Należy zauważyć, że wyższe poziomy kadmu i pozostałości pestycydów w produktach uprawianych tradycyjnie były nadal znacznie poniżej limitów bezpieczeństwa (14Trusted Source).

Jednak niektórzy eksperci obawiają się, że kadm może z czasem gromadzić się w organizmie, potencjalnie powodując szkody. Mycie, szorowanie, obieranie i gotowanie żywności może zmniejszyć ilość tych chemikaliów, chociaż nie zawsze usuwa je całkowicie (15Trusted Source).

Niemniej jednak dowody sugerują, że ryzyko narażenia na pozostałości pestycydów w żywności jest niewielkie i mało prawdopodobne, aby spowodowało szkody (16).

Ponieważ w rolnictwie ekologicznym nie stosuje się antybiotyków u zwierząt, produkty te zwykle zawierają nieco mniej bakterii opornych na antybiotyki

Czy żywność ekologiczna ma korzyści zdrowotne?

Istnieją dowody sugerujące, że żywność ekologiczna ma właściwości zdrowotne.

Na przykład kilka badań laboratoryjnych wykazało, że wyższa zawartość przeciwutleniaczy pomaga chronić komórki przed uszkodzeniem. A badania na zwierzętach pokazują, że diety organiczne mogą korzystnie wpływać na wzrost, reprodukcję i układ odpornościowy (7).

Jedno z badań wykazało również, że kurczaki karmione dietą organiczną wykazywały zmniejszony przyrost masy ciała i miały silniejszy układ odpornościowy (19Trusted Source).

Badania obserwacyjne na ludziach powiązały żywność organiczną z niższym ryzykiem alergii i egzemy u dzieci i niemowląt (7, 20Trusted Source, 21Trusted Source).

Duże badanie obserwacyjne z udziałem 623080 kobiet nie wykazało różnicy w ryzyku raka między tymi, które nigdy nie jadły żywności ekologicznej, a tymi, które jadły ją regularnie (22Trusted Source).

Inne badanie wykazało, że poziom przeciwutleniaczy był wyższy u mężczyzn stosujących dietę organiczną. Jednak to badanie było małe i nie było randomizowane (23Trusted Source).

Kiedy 16 osób stosowało dietę organiczną lub konwencjonalną przez dwa 3-tygodniowe okresy, osoby na diecie organicznej miały nieco wyższy poziom niektórych przeciwutleniaczy w moczu. Jednak to badanie miało również ograniczenia, które mogły spowodować różnice (24Trusted Source).

Niestety, po prostu nie ma wystarczająco mocnych dowodów, aby potwierdzić, że żywność ekologiczna bardziej korzystnie wpływa na zdrowie ludzi niż żywność konwencjonalna (7, 11Trusted Source).

Potrzeba więcej badań wysokiej jakości.

Nie ma wystarczająco mocnych dowodów, aby udowodnić, że jedzenie produktów ekologicznych zapewnia korzyści zdrowotne w porównaniu ze zwykłymi produktami.

Organiczne śmieciowe jedzenie to wciąż niezdrowe jedzenie

Tylko dlatego, że produkt jest oznaczony jako „ekologiczny”, nie oznacza, że ​​jest zdrowy.

Niektóre z tych produktów to nadal przetworzona żywność bogata w kalorie, cukier, sól i dodane tłuszcze.

Na przykład organiczne ciasteczka, chipsy, napoje gazowane i lody można kupić w supermarketach.

Pomimo tego, że są ekologiczne, produkty te są nadal niezdrowe. Jeśli więc próbujesz schudnąć lub zdrowo się odżywiasz, jedząc te produkty, możesz sobie zaszkodzić.

Etykiety produktów ekologicznych często zawierają informację, że składniki są „naturalne” – na przykład używa się surowego cukru trzcinowego zamiast zwykłego cukru. Jednak cukier nadal jest cukrem.

Większość populacji spożywa już za dużo cukru. Myślenie, że spożywanie dużej ilości cukru organicznego jest zdrowe, jest po prostu błędne.

Mówiąc prościej, kiedy wybierasz ekologiczną niezdrową żywność, możesz po prostu wybrać nieco wyższą wersję zwykłego niezdrowego jedzenia.

Jednak ponieważ przepisy generalnie zakazują stosowania sztucznych dodatków do żywności w tej żywności, kupowanie produktów ekologicznych jest dobrym sposobem na uniknięcie wielu chemikaliów, które są często dodawane do konwencjonalnej żywności.

Jak się dowiedzieć, czy kupujesz produkty organiczne?

Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych (USDA) wprowadził ekologiczny program certyfikacji.

Oznacza to, że każdy rolnik lub producent żywności sprzedający żywność ekologiczną musi spełniać surowe normy rządowe.

Decydując się na produkty organiczne, warto poszukać ekologicznej pieczęci USDA.

Zwróć także uwagę na te oświadczenia na etykietach żywności, abyś mógł zidentyfikować żywność, która jest naprawdę uprawiana ekologicznie:

100% organiczny: ten produkt jest wykonany w całości ze składników organicznych.

Organiczne: co najmniej 95% składników tego produktu jest organicznych.

Made with Organic: co najmniej 70% składników jest organicznych.

Jeśli produkt zawiera mniej niż 70% składników organicznych, nie można go oznaczyć jako ekologiczny ani użyć pieczęci USDA. Podobne standardy są egzekwowane w Europie, Kanadzie i Australii. Każdy kraj lub kontynent ma własną pieczęć, która pomaga konsumentom w identyfikacji żywności ekologicznej.