LeOrganic

Twój pierwszy krok do lepszego życia!

Kurczak pieczony z cukinią

Cukinia – niepozorna bomba witaminowa

Chociaż rozpowszechniona w uprawie w Polsce dopiero od lat 70. XX wieku, cukinia (nazywana również kabaczkiem) bardzo szybko przyjęła się w różnych potrawach i zadowoliła podniebienia Polaków. Ostatnimi czasy stała się nawet modnym warzywem, stosowanym jako dodatek bądź główna bohaterka rozmaitych dań. Choć kolorem i kształtem nie przypomina, jest odmianą zwyczajnej dyni. Samo określenie zresztą „cukinia” wywodzi się od „zucchina”( – z j. włoskiego „mała dynia”).
Późniejsze badania wykazały, że jest to nie tylko bardzo smaczny, ale również i bardzo zdrowy dodatek do naszej codziennej diety.

Właściwości zdrowotne cukinii

Cukinia jest niskokaloryczna, lekkostrawna, a także jest źródłem składników mineralnych i wielu witamin – w witaminę C, K czy też B1. Mówi się również, że cukinia ma właściwości ogólnie sprzyjające naszemu organizmowi, tj właściwości lecznicze. Przyczynia się do wspomagania odchudzania dzięki niewielu kaloriom, a sytości jaką daje. Odkwasza organizm, poprawia pracę mózgu, a nawet wykazuje działania przeciwnowotworowe. Cukinia wykorzystywana jest nawet w kosmetologii, więc bez problemu znajdziesz dla niej zastosowanie przy tworzeniu domowych kosmetyków ekologicznych!


Niemniej jednak największą popularnością cieszy się w kuchni, zarówno tej domowej, jak i w wykwintnych restauracjach.

Ekologiczne dania z cukinii


Wpasowując się w nurt dbania o naszą planetę, możemy przygotować samodzielnie ekologiczne danie z cukinii. Mamy ogromne pole do popisu, ponieważ możemy ją zarówno piec, smażyć, potraktować jako dodatek lub wykorzystać całe warzywo. Zupa, placki, cukinia faszerowana, frytki, makarony, a nawet pasztet czy ciasto z cukinii wyjdą na pewno doskonale.

Wiele osób również używa cukinii do oczyszczających organizm koktajli, zazwyczaj w towarzystwie pietruszki, kurkumy i odrobiny soku z cytryny. Co jest fantastyczne w takich koktajlach to fakt, że nie dodajemy do nich ani grama cukru czy tłuszczu, a mimo tego są bardzo smaczne i pełne naturalnych aromatów. Po wypiciu na długo zostanie nam w żołądku, przez co na długo nas nasyci, a przy okazji stanowi prawdziwą bombę witaminową.


Kwiaty cukinii również są jadalne. Mają intensywny, pomarańczowy kolor i świetnie nadadzą się do dekoracji lub jako element dania, a niektórzy przyrządzają same kwiaty jako osobne danie.
Cukinia jest również świetnym dodatkiem do mięs, gulaszu i szaszłyków – idealnie sprawdzi się na sezonie grillowym.

Jak przyrządzić zdrowy posiłek z cukinią?


Oczywiście najzdrowsze będą te potrawy, które będą miały najmniejszą ilość tłuszczu. Mimo wszystko, przy tak wielu możliwościach wykorzystania jednego, niepozornego warzywa, pozostaje nam nic innego jak korzystać, próbować, smakować i pozostać zdrowym na długie lata!